logo

Fødevarer

  • Du kan kun være så sund som den mad, du spiser

    Men det bliver sværere og sværere at spise sundt og naturligt, for fødevare-kvaliteten er dykket drastisk inden for de sidste 100 år. I starten af forrige århundrede levede stort set alle fødevarer op til nutidens økologiske standarder - eller var af endnu bedre kvalitet - men i dag er kvaliteten af de fleste konventionelle fødevarer stadigt faldende. Dette er blandt andet på grund af moderne produktionsmetoder, at kvaliteten af vores fødevarer er faldet drastisk. Frugt og grønt bliver valgt ud fra at de holder sig længere på hylden, samt at de er flotte at se på, frem for deres næringsværdi. Dette betyder at når man vælger nogle egenskaber frem for andre, så vil der naturligvis gå noget tabt. Ernæringsforskere fra Schwarzwald-Sanatorium Obertal har foretaget følgende forsøg: På et frugtmarked i Karlsruhe og i grøntafdelingen i en stor dagligvarekædeforretning i Freiburg købte man to helt identiske kurvfulde frugt og grønt som stikprøver. Kurvene indeholdt broccoli, bønner, fennikel, gulerødder, kartofler, spinat, æbler, bananer og jordbær. Disse levnedsmidler blev på et uafhængigt laboratorium i Karlsruhe undersøgt med hensyn til vitaminer, mineraler og sporstoffer. Som sammenligningsgrundlag brugte man de officielle næringsstoftabeller fra det schweiziske lægemiddelfirma Geigy. På den måde har man f.eks. fundet frem til, at der i 1985 ifølge Geigy var 420 mg af det vigtige sporstof kalium pr. 100 g i en banan. I indkøbskurvene fra 1996 var der 327 mg pr. 100 gram - altså er næsten en fjerdedel gået tabt. Til sammenligning ses værdierne for calcium, folsyre, magnesium, B6-vitamin og C-vitamin herunder. :



  • Sammenligning mellem resultaterne fra laboratorieundersøgelser fra hhv. 1985 og 1996 af næringsværdien i frugt og grønt. Det store spørgsmål er nu, hvor ernæringsværdierne fra 1996 til 2015 er endt? Man er nødt til at gå ud fra, at mere end en tredjedel af alle fra 50 år og opefter i stigende grad kommer til at lide af mangeltilstande. Man er ikke syg, men ens immunforsvar er svækket. Man lider af konstant træthed, koncentrationsbesvær og søvnforstyrrelser. Kroppen genopbygger ikke længere. Man mangler vitaminer som f.eks. E-vitamin, sporstoffer og mineraler som magnesium, zink og selen. Listen er uendelig lang. Enhver, der tager tilskud af vitaminer og mineraler, ved, hvor vigtige de er for sundheden og et langt liv. Et vitamin/mineral præparat indeholder typisk ca. 20 næringsstoffer, som er vigtige for at opretholde kroppens væv og omdanne føden til energi. Men ernæring handler om andet og mere end om vitaminer, mineraler og kalorier. Forskerne har opdaget tusinder af "semi-essentielle" næringsfaktorer i planteføde, som beskytter imod sygdomme. Den eneste måde, man kan være sikker på at få nok af disse vitale stoffer - de såkaldte phytonæringsstoffer - er at spise fuldværdige, næringsrige fødemidler. Blandt de bedste er de "grønne fødemidler", der indeholder klorofyl, carotener og andre immunstimulerende og afgiftende bestanddele, som broccoli, grønkål, rosenkål, hvedegræs, byggræs og et par mikroskopisk planter, der rangerer blandt de mest koncentrerede fødemidler på jorden - spirulina og chlorella.

    info@algaelife.dk